Szczegółowe informacje

  •  
     

    Mathematica

    Podstawowe procedury obliczeniowe w zakresie rachunku symbolicznego i numerycznego oraz ich zastosowanie w analizie danych i generowaniu raportów.

    Cel kursu:
    Kurs skierowany jest do początkujących użytkowników programu Mathematica.
    Głównym jego celem jest zapoznanie uczestników ze środowiskiem programu, z podstawami języka programowania Mathematica. Przedstawiona zostanie struktura dokumentu, wprowadzanie komend, korzystanie z przydatnych palet narzędziowych, generowanie raportów. Omówione będą podstawy programowania w języku Mathematica (definiowanie zmiennych, instrukcje warunkowe, pętle). Teoria zostanie poparta m.in. przykładami z zagadnień matematycznych (działania na zbiorach, działania na macierzach i wektorach, rozwiązywanie równań i układów równań, regresja).

    Czas trwania:
    Szkolenie jednodniowe, w godz. 09:00 - 16:00.

    Miejsce szkolenia:
    Szkolenie odbędzie się w siedzibie firmy Gambit COiS Sp. z o.o. w Krakowie.

    Adresaci kursu:
    Pracownicy naukowi, nauczyciele przedmiotów ścisłych pragnący wykorzystać program jako pomoc dydaktyczną na zajęciach z uczniami i studentami.

    Wymagania wstępne:
    Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu analizy matematycznej i algebry.

    Program kursu:

    1. Dokument i definiowanie struktur danych
      - struktura dokumentu
      - wprowadzanie komend i wyrażeń algebraicznych
      - palety narzędziowe
      - wykorzystywanie wyników obliczeń
      - ukryte wyniki obliczeń
      - praca w trybie kalkulatorowym
      - zapis wyrażeń w obcych formatach
      - cechy szczegółowe wyrażeń algebraicznych
      - liczby
           • typy liczb
           • sprawdzanie typu liczb
           • wartości przybliżone i ich dokładność
           • konwersja systemów liczb
           • wbudowane stałe matematyczne
      - zmienne
           • przypisywanie wartości do zmiennej
           • przypisywanie wzoru do zmiennej
           • chwilowe podstawienie zmiennej
           • usuwanie przypisania wartości zmiennej
      - wektory i macierz
           • tworzenie wektorów i macierzy przez podanie składowych
           • tworzenie wektorów i macierzy z funkcji generujących
           • sprawdzanie istnienia wektora lub macierzy
           • odwołanie do elementu wektora lub macierzy
           • podstawowe operacje na wektorach i macierzach
      - listy
           • odwołanie do elementów listy
           • wydzielanie podlisty
           • rozbudowa listy
           • modyfikacja elementów składowych listy
           • wykrywanie cech listy
           • przeszukiwanie listy
      - zbiory
           • definiowanie zbioru
           • działania na zbiorach
      - funkcje
           • definiowanie funkcji
           • anulowanie definicji funkcji
           • opcjonalne wartości parametrów
           • wykonywanie warunkowe
    2. Operacje wejścia i wyjścia
      - operacje na katalogu
      - operacje na plikach
           • funkcja Print
           • funkcja Input
           •
      utworzenie i zapis pliku
           • odczyt pliku
           • dopisywanie do istniejącego pliku
      - import i eksport danych w formatach specjalnych
           • format CSV
           • format TSV
           • format JPG, BMP i TIFF
    3. Programowanie
      - instrukcje złożone
           • wyrażenie złożone
           • moduł
           • blok
      - instrukcje warunkowe
           • if
           • which
           • piecewise
           • switch
      - pętle
           • pętla z warunkiem na początku While
           • pętla arytmetyczna Do
           • pętla wyliczeniowa For
           • przerwanie z kontynuacją Continue
           • przerwanie bez kontynuacji Break
    4. Równania algebraiczne
      - równania z jedną niewiadomą
      - układy równań
      - układy równań i nierówności
    5. Regresja
    6. Generowanie raportów
      - tworzenie notatnika offline
           • tworzenie notatnika z zadaną treścią
           • dołączenie notatnika do kolekcji notatników
           • ewaluacja zawartości notatnika
      - tworzenie notatnika online
           • tworzenie pustego notatnika
           • wpisywanie komórek do notatnika
           • ewaluacja wstawionej komórki
      - sterowanie docelowym notatnikiem
      - użycie kontrolek interaktywnych w dokumencie